Samochody stają się coraz szybsze, a ruch na drogach coraz bardziej się zwiększa. Ciężkie maszyny, rozpędzone do dużych prędkości, mogą w wielu okolicznościach stanowić niebezpieczeństwo – zarówno dla kierowców, jak i dla pieszych oraz rowerzystów. W podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa mogą pomóc barierki drogowe. W jaki sposób się je wykonuje i co warto o nich wiedzieć?
Czym są bariery drogowe i do czego służą?
Zabezpieczenia, które często można spotkać przy różnego rodzaju trasach, to właśnie bariery drogowe. Ich zadaniem jest przede wszystkim oddzielenie od siebie poszczególnych uczestników ruchu – to właśnie dlatego ustawia się je pomiędzy pasami jezdni lub między jezdnią a chodnikiem. Dzięki barierom samochody nie wjeżdżają na chodnik w sposób niekontrolowany, i odwrotnie – zmniejsza się ryzyko tego, że pieszy lub rowerzysta znienacka znajdzie się tuż przed maską auta. Kierowcy nie zmieniają też pasów ruchu w sposób chaotyczny lub przypadkowy, co przy dużych prędkościach na ogół nieuchronnie prowadzi do wypadku. Barierki zabezpieczają kierowców również przed upadkiem z dużej wysokości (na moście lub gdy trasa przebiega nad stromą krawędzią).
Wszystkie bariery drogowe, które stosowane są na terenie Polski, muszą spełniać rygorystyczną europejską normę PN–EN 1317. Dzieli ona barierki na kategorie, biorąc pod uwagę to, jak duże uderzenie jest w stanie wytrzymać określony model i jak bardzo może się odkształcać. Zanim barierki trafią na drogi, są oczywiście testowane: sprawdza się, czy zapewniają odpowiedni poziom ochrony i czy są wystarczająco wytrzymałe.
Jakie są rodzaje barier drogowych?
Bariery drogowe mogą się od siebie różnić kształtem, trwałością, sposobem wykonania i materiałem, z którego powstały. By dobrze spełniały swoją funkcję, trzeba dobrze dostosować ich specyfikę do potrzeb w określonej sytuacji. Na przykład, bariery energochłonne dobrze sprawdzają się tam, gdzie natężenie ruchu jest duże, a pojazdy poruszają się z dużą prędkością (drogi szybkiego ruchu, mosty). Przy chodnikach lub drogach, na których ruch nie jest aż tak intensywny, lepiej umieścić skrajne bariery drogowe (które oddzielają jezdnię od chodnika) lub dzielące bariery drogowe (które rozgraniczają poszczególne pasy ruchu).
Na rynku dostępne są także bariery chodnikowe (wygrodzeniowe), ochronne, mostowe, a także bariery betonowe oraz plastikowe. Betonowe zabezpieczenia dopuszcza się jedynie w miejscach, w których skutki zjechania z wyznaczonego ciągu komunikacyjnego byłyby znacznie poważniejsze, niż zderzenie z takim elementem. Bariery plastikowe świetnie sprawdzają się z kolei wtedy, gdy potrzebne jest tymczasowe rozwiązanie.
Co jeszcze warto wiedzieć o barierach drogowych?
Konstrukcja poszczególnych barier drogowych zauważalnie się od siebie różni. Na przykład – barierki umieszczane przy chodnikach wykonywane są zazwyczaj z okrągłych stalowych rur o takiej średnicy, by zapewniały dużą ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Pokrycie farbą oraz ocynkowanie zabezpiecza elementy przed korozją oraz niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Bariery mostowe mają dla odmiany przekrój kwadratowy i są swoją konstrukcją dopasowane do konstrukcji mostu lub wiaduktu – tak, by mogły zabezpieczać najbardziej newralgiczne miejsca.
Wszystkie barierki drogowe produkowane są w taki sposób, by gwarantowały trwałość oraz wytrzymałość. Najmocniejsze muszą być te, których zadaniem jest separacja poszczególnych pasów na drogach szybkiego ruchu oraz autostradach. To właśnie takie barierki są odporne na naprawdę silne uderzenia i wytrzymują w bardzo niekorzystnych warunkach. Są to tak zwane bariery energochłonne: by dodatkowo je wzmocnić, stosuje się betonowanie w powierzchnię gruntu lub specjalne stopy montażowe.
Jak wyglądałby ruch drogowy bez zastosowania niezbędnych środków bezpieczeństwa? Jak można łatwo się domyślić – sytuacja nie byłaby korzystna. Bariery drogowe są więc niezbędne! To właśnie dzięki nim kierowcy, piesi i rowerzyści – uczestnicy ruchu drogowego w każdym wieku – mogą czuć się komfortowo.